Slottsbokning.se
Hotell i Stockholm » Sticky » Träna på hotellrummet

Träna på hotellrummet

Alla som som reser mycket vet hur svårt det kan vara att hålla igång träningen när man är borta, speciellt när hotellet inte har ett gym.Därför har vi frågat PT:n Martin hur man bäst tränar på hotellrummet.

 

Kan man träna hela kroppen utan utrustning?

Ja, absolut. Det finns massor med övningar som inte kräver någon utrustning. Jag skulle dock rekommendera att ha en yogamatta och en Foam roller för att maximera träningen.

 

Yogamatta vet jag vad det är, men vad är en Foam roller?

En foam roller är ett träningsredskap som används stimulerar kroppens vävnad. Detta gör man genom att lägga sin kroppstyngd på foam rollern och “manglar” sina muskler. Det gör att musklerna, bindväv och ligament mjukas upp. Foam roller kan även fungera som ett träningsredskap för bål- och balansträning, eller för att värma upp muskeln innan träning.

 

Hur ska man lägga upp träningen?

Börja med att värma upp ordentligt, om du har en foam roller använd den för att mjuka upp kroppen.

 

Nu när vi är varma vad ska vi göra nu?

Jag brukar rekommendera att inte krångla till det så jag ska tipsa om 4 klassiska övningar  som tränar hela kroppen och inte behöver någon utrustning

 

1. Utfallsteg

Gående utfall är en bra benövning för att träna lår och rumpa.

Gör så här: Ta ett stort kliv fram med ena foten. Du ska fortfarande ha benen höftbredd isär för bra balans och för att rörelsen ska bli skonsam mot dina knän.

Gå ner mot marken genom att böja ner det bakre benet. Det främre benet ska ha en vinkel på ca 90 grader. Ryggen ska vara rak och hantlarna hänger still i raka armar.

Kom upp igen och alternera mellan höger och vänster ben.  Upprepa 10–12 gånger.

 

2. Armhävningar

Armhävningar är en klassisk övning som främst tränar bröst och triceps

Gör så här: Traditionellt utförs med kroppen horisontellt orienterad med endast handflator och tår mot underlaget. Den tränande ”häver” kroppen upp tills armarna är raka varefter denne åter sänker sig mot underlaget.  Upprepa 10–12 gånger.

 

3. knäböj

Knäböj är en övning som tränar i stort sett hela kroppen men främst underkroppen.

Gör så här: Rörelsen går till så att man från en upprätt position sätter sig ned på huk varefter man åter reser på sig.  Upprepa 10–12 gånger.

 

4. Situps

En riktigt klassisk övning som kommer ge dig sixpacket du alltid drömt om.

Gör så här: Ligg på rygg med böjda ben, och fötterna i golvet. Placera händerna bakom öronen eller lägg armarna i kors på bröstkorgen. Spänn magmusklerna och rulla upp så att hela överkroppen kommer upp från golvet och du nästan reser dig till sittande ställning. Sänk därefter kroppen tillbaka till startpositionen.Upprepa 15–20 gånger.

 

Spara / dela med dig
  • Facebook
  • del.icio.us
  • Pusha
  • Bloggy
  • TwitThis
  • Google
  • Live
  • LinkedIn
  • Maila artikeln!
  • Skriv ut artikeln!